Odwołanie zostało oddalone, przetarg na rozbiórkę starego i budowę nowego mostu w Porąbce został w końcu rozstrzygnięty. Inwestycję zrealizuje warszawska firma, a wartość robót to ponad 43,3 mln zł.
To już drugi przetarg na zadanie „Rozbiórka tymczasowej przeprawy mostowej i budowa nowego mostu na rzece Soła wraz z przebudową połączenia drogowego z DW 948 i drogami powiatowymi 4480S i 1456S w m. Porąbka”. Pierwszy unieważniono, ponieważ złożone oferty znacznie przewyższały kosztorys inwestycji. Najniższa – o prawie 20 mln zł. Starosta bielski Andrzej Płonka zdecydował wtedy o poszukiwaniu kolejnego źródła dofinansowania. Kiedy to się udało, ogłoszono kolejny przetarg.
Na drugi przetarg wpłynęło 10 ofert, a rozpiętość cenowa wahała się od nieco ponad 42,5 mln zł do 78 mln zł. Powiatowy Zarząd Dróg w Bielsku-Białej wybrał najkorzystniejszą propozycję, ale odwołał się od niej inny zainteresowany budową podmiot. Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, która właśnie oddaliła odwołanie. Wyrok otwiera drogę do podpisania umowy z wykonawcą.
- Cieszę się, bo to oznacza że możemy w końcu rozpocząć tę długo oczekiwaną ogromnie potrzebną dla naszego regionu inwestycję - mówi starosta Andrzej Płonka. Samorządowiec dodaje, że nie chodzi o most tylko dla mieszkańców gminy Porąbka. – Przeprawa tak naprawdę łączy 2 województwa: śląskie i małopolskie. Niektórzy śmiali się, co ten Płonka opowiada, ale widać to było dobrze, kiedy most w Kobiernicach podmyło i cały ruch przerzucił się na tę tymczasową przeprawę w Porąbce oraz na pękającą zaporę. To most, który w razie kryzysu ratuje nam sytuację – mówi starosta bielski.
Przedsięwzięcie obejmuje m.in. budowę nowego mostu na Sole. Zaprojektowana przeprawa, to obiekt łukowy o długości prawie 130 m – podwieszony stalowo-żelbetowy pomost z ruchem puszczonym dołem. Nowa budowa ma zastąpić most tymczasowy, na którym obowiązuje ruch wahadłowy oraz ograniczenie tonażowe. Wykonawca ma także przebudować drogi dojazdowe.
Przypomnijmy, Powiat Bielski pozyskał środki zewnętrzne na sfinansowanie dokumentacji technicznej przedsięwzięcia z rządowego programu „Mosty dla regionów”. Na realizację udało się zdobyć ponad 23 mln zł z Rządowego Funduszu Dróg. Po unieważnionym przetargu, powiatowy samorząd zdobył kolejne 15 mln zł z tzw. Polskiego Ładu.
M.Fritz