Projekt: Społecznie w Powiecie Bielskim
Projekt dofinansowany jest przez Unię Europejską, w ramach Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021-2027 (Europejski Fundusz Społeczny+), Priorytet: FESL.07.00 - Fundusze Europejskie dla społeczeństwa, Działanie FESL.07.02 - Aktywna integracja
Nazwa beneficjenta: Powiat Bielski
Wartość projektu: 1 610 392.47 zł
Dofinansowanie: 1 529 872.84 zł, w tym ze środków UE: 1 368 833.59 zł.
Okres realizacji: 01.11.2024 r. do 31.10.2026 r.
Projekt: Społecznie w Powiecie Bielskim skierowany będzie do 107 osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym do osób z niepełnosprawnościami z Powiatu Bielskiego.
Celem projektu Społecznie w Powiecie Bielskim będzie przywrócenie, rozwinięcie lub wzmocnienie samodzielności życiowej, społecznej i zawodowej oraz zapobieganie procesom ubóstwa, marginalizacji i wykluczenia społecznego 107 mieszkańców i mieszkanek Powiatu Bielskiego, w okresie realizacji projektu, tj. od 01.11.2024 r. do 31.10.2026 r. oraz podjęcie zatrudnienia przez co najmniej 15 osób po udziale w projekcie. W ramach niniejszego projektu zaplanowano kompleksowe działania na rzecz aktywnej integracji społecznej i zawodowej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym w oparciu o indywidualną ścieżkę reintegracji poprzedzoną diagnozą potrzeb osób objętych wsparciem.
Miejsce realizacji: Powiat Bielski.
Zakładane efekty projektu:
- poprawa sytuacji społecznej - 107 osób,
- liczba osób poszukujących pracy - 6
- liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek - 15.
hasztagi: #FunduszeUE lub #FunduszeEuropejskie
Zakres pomocy w projekcie:
Projekt zakłada wsparcie 107 osób (59 kobiet i 48 mężczyzn) zamieszkujących w Powiecie Bielskim, zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym zaliczanych do poniższych grup, między innymi:
- osoby z niepełnosprawnościami, tj. osoby z niepełnosprawnościami w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych a także osoby z zaburzeniami psychicznymi, w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, tj. osoby z odpowiednim orzeczeniem lub innym dokumentem poświadczającym stan zdrowia (minimum 40% osób).
- osoby przebywające w pieczy zastępczej lub opuszczające pieczę zastępczą oraz rodziny przeżywające trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- osoby pozostające bez zatrudnienia, tj. osoby bezrobotne lub nieaktywne zawodowo.
Kogo premiujemy?
- Osoby doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego rozumianego jako wykluczenie z powodu więcej niż jednej z przesłanek kwalifikujących je do wsparcia w projekcie (o których mowa powyżej) lub spełniające więcej niż jedną przesłankę określoną w artykule 7 ustawy o pomocy społecznej - 5 pkt.
- Osoby o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, z niepełnosprawnością sprzężoną, osoby z chorobami psychicznymi, osoby z niepełnosprawnością intelektualną i osoby z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi - 3 pkt.
- Osoby korzystające z programu FE PŻ - 3 pkt.
- Osoby opuszczające placówki opieki instytucjonalnej - 5 pkt.
- Osoby wykluczone komunikacyjnie - 1 pkt.
- Osoby, które opuściły jednostki penitencjarne w terminie ostatnich 12 miesięcy - 1 pkt.
Oferta wsparcia:
Wsparcie społeczne:
- Treningi w zakresie kompetencji i umiejętności społecznych (forma obowiązkowa),
- Pozostałe rodzaje wsparcia będą miały charakter indywidualny, nie stanowią katalogu zamkniętego, w zależności od potrzeb uczestnika/uczestniczki projektu. Do wyboru będą co najmniej 2 z poniższych form:
a) Treningi zwiększające motywację i samoocenę,
b) Konsultacje psychologiczne,
c) Poradnictwo prawne,
d) Mediacje,
e) Terapia,
f) Grupy samopomocowe i samokształceniowe wraz z animatorem grup,
g) Certyfikowane kursy i szkolenia w formie uzupełniającej edukację,
h) Inne o charakterze społecznym.
Zajęcia obowiązkowe dla wszystkich:
- Szkolenie ICT (zakres: korzystanie z komputera i Internetu, poczty elektronicznej, korzystanie z usług on-line, założenie i wykorzystania Profilu Zaufanego, itp.).
- Szkolenie pn. Zasady równości szans i niedyskryminacji oraz równości kobiet i mężczyzn.
- Szkolenie pn. Edukacja ekologiczna.
- Działanie środowiskowe (w formie wyjazdu/ wycieczki/ pikniku/ ogniska, itp.).
Wsparcie zawodowe (dodatkowe dla osób zainteresowanych podjęciem zatrudnienia):
- Warsztaty aktywnego poszukiwania pracy.
- Konsultacje z doradcą zawodowym.
- Kursy zawodowe (wybrane przez uczestnika/uczestniczkę projektu).
Termin naboru do projektu:
Dokumenty zgłoszeniowe: Formularz zgłoszeniowy do projektu (Załącznik nr 1) oraz Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych dla uczestników/uczestniczek projektu (Załącznik nr 2) opatrzone podpisem osoby ubiegającej się o udział w projekcie należy dostarczyć do biura projektu lub wysłać drogą elektroniczną lub wypełnić na miejscu podczas spotkania z pracownikami – specjalistami/specjalistkami do spraw reintegracji.
Informacji o projekcie udzielają: Specjaliści/Specjalistki ds. reintegracji:
- Agnieszka Pysz (tel. 33 813 69 38, e-mail: agnieszka.pysz@starostwo.bielsko.pl),
- Monika Stasiak (tel. 33 813 69 38, e-mail: monika.stasiak@starostwo.bielsko.pl),
- Łukasz Byrski (tel. 33 813 69 37, e-mail: lukasz.byrski@starostwo.bielsko.pl).
Dokumenty zgłoszeniowe dostępne są w formie drukowanej w Biurze Projektu oraz w formie cyfrowej na stronie internetowej.
Regulamin rekrutacji i uczestnictwa w projekcie „Społecznie w Powiecie Bielskim”
Załącznik nr 1: Formularz zgłoszeniowy do projektu
Załącznik nr 2: Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych dla uczestników/uczestniczek projektu
Biuro projektu: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej ul. Piastowska 40, pokój 222 (II piętro) - budynek Starostwa Powiatowego w Bielsku Białej
Do budynku prowadzi jedno główne wejście od ul. Mieszka I. Do wejścia prowadzą schody oraz utwardzony ciąg komunikacyjny umożliwiający wjazd wózkiem.
Drzwi wejściowe otwierane są automatycznie i umożliwiają bezkolizyjne wejście do budynku, również osobie poruszającej się na wózku. Drzwi wejściowe szklane przystosowane są również dla osób słabowidzących - posiadają oznakowanie poziomymi pasami o jednolitej barwie.
Portiernia znajduje się po prawej stronie od wejścia. Biuro Obsługi Mieszkańca znajduje się za portiernią po lewej stronie. Korytarze i pomieszczenia na wszystkich piętrach umożliwiają poruszanie się osobie na wózku. Budynek wyposażony jest w pasy uwagi i ścieżki prowadzące: na parterze - od wejścia głównego do tyflomapy oraz do windy. Przy wejściu oraz na korytarzach uruchomiono system nawigacyjno – informacyjny TOTUPOINT prowadzący do tyflomap na parterze i każdym z pięter. Plan tyflograficzny na każdym piętrze zawiera legendę ze spisem pomieszczeń oraz odwzorowanie mapy piętra wraz z numerami poszczególnych biur. Tyflomapa opisana jest alfabetem Braille’a.
Tyflomapa na parterze jest dodatkowo udźwiękowiona i znajduje się po lewej stronie od wejścia głównego - naprzeciwko portierni. Wyposażona jest w słuchawkę z pętlą indukcyjną i zawiera mapę parteru oraz informację wizualną i głosową, jakie biura znajdują się na poszczególnych piętrach. Za pomocą pasów uwagi wyróżniono początek i koniec biegu schodów.
Tyflomapy na piętrach znajdują się na wprost schodów. Kluczowe pomieszczenia zostały wyposażone w znajdującą się nad klamką tabliczkę informującą o numerze biura wypukłym napisem oraz alfabetem Braille’a.
W budynku znajdują się dwie windy osobowa i towarowa (umożliwiająca swobodne poruszanie osobie z niepełnosprawnością na wózku wraz z opiekunem). Windy posiadają ekran z wyświetlanym aktualnym numerem piętra oraz wyposażone są w głosowe powiadamianie o piętrze, na którym zatrzymuje się winda. Numery pięter w windzie oznaczone są alfabetem Braille’a. Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami znajduje na parterze. Zlokalizowana jest za Wydziałem Komunikacji i Transportu, po lewej stronie.
Przed budynkiem wyznaczono 2 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.
Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wjechać na wózku oraz wchodzić z psem asystującym i psem przewodnikiem.
Zainstalowane są pętle indukcyjne w Biurze Obsługi Mieszkańca oraz w punkcie obsługi klienta Wydziału Geodezyjno - Kartograficznego. Dostępne są również pętle przenośne. Każdy ma możliwość zgłoszenia potrzeby skorzystania z pętli indukcyjnej.