Umowa podpisana, właśnie oddano plac budowy. To dobre wieści w sprawie mostu w Porąbce. Roboty na miejscu powinny ruszyć w przyszłym roku – na wiosnę.
14 grudnia przekazano warszawskiej firmie plac budowy. Wykonawca rozpocznie pracę od optymalizacji projektu, co oznacza że roboty w terenie – przy rozbiórce tymczasowej przeprawy ruszą prawdopodobnie na wiosnę. Do tego czasu żadnych utrudnień dla kierowców i pieszych nie będzie.
„Cieszę się, że tak wyczekiwana inwestycja wreszcie rusza. Mogę zapewnić, że most na pewno nie zostanie rozebrany na święta. Razem z wójtem gminy przygotowujemy tak połączenia komunikacyjne, żeby inwestycja była jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców. Utrudnienia jednak będą, dlatego już proszę o wyrozumiałość”- mówi starosta bielski Andrzej Płonka.
Inwestycja obejmuje m.in. budowę nowego mostu na Sole. Zaprojektowana przeprawa, to obiekt łukowy o długości prawie 130 m – podwieszony stalowo-żelbetowy pomost z ruchem puszczonym dołem. Nowa budowa ma zastąpić most tymczasowy, na którym obowiązuje ruch wahadłowy oraz ograniczenie tonażowe. Wykonawca ma także przebudować drogi dojazdowe. Warszawska spółka została wyłoniona w drugim przetargu. Koszt całości robót, to ponad 43,3 mln zł.
Wykonawca zadania „Rozbiórka tymczasowej przeprawy mostowej i budowa nowego mostu na rzece Soła wraz z przebudową połączenia drogowego z DW 948 i drogami powiatowymi 4480S i 1456S w m. Porąbka” ma 23 miesiące na jego realizację.
Paweł Zemanek, wójt Porąbki przyznaje, że to kluczowa inwestycja dla regionu ze względu na położenie. Chodzi o skomunikowanie między dwoma województwami: śląskim i małopolskim. Samorządowiec przypomina, że obecna przeprawa w centrum Porąbki miała być obiektem tymczasowym. „Obecnie praktycznie cały ruch odbywa się koroną zapory. Po zakończeniu inwestycji zyskamy nowy most bez ograniczeń tonażu i ruchu. Będziemy mieli chodniki i ścieżki rowerowe, więc zyskamy w pełni funkcjonalny obiekt”- mówi samorządowiec.
Przypomnijmy, Powiat Bielski pozyskał środki zewnętrzne na sfinansowanie dokumentacji technicznej przedsięwzięcia z rządowego programu „Mosty dla regionów”. Na realizację udało się zdobyć ponad 23 mln zł z Rządowego Funduszu Dróg. Po unieważnionym pierwszym przetargu, powiatowy samorząd zdobył kolejne 15 mln zł z tzw. Polskiego Ładu.
M.Fritz