Nieodpłatna Pomoc Prawna,
Nieodpłatne Poradnictwo Obywatelskie,
Nieodpłatna Mediacja
w Powiecie Bielskim
INFORMACJE OGÓLNE
Potrzebujesz pomocy prawnika, doradcy, mediatora? Jesteś w trudnej życiowej sytuacji, na przykład potrzebujesz pomocy w: rozłożeniu długu na raty, w spłacie pożyczek „chwilówek”, masz kłopoty mieszkaniowe, grozi ci eksmisja, masz problemy pracownicze, z egzekucją alimentów, odziedziczyłeś długi, nie wiesz do jakiego urzędu pójść po pomoc, masz inne problemy związane ze sprawami życia codziennego? Skorzystaj z systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub nieodpłatnej mediacji.
W naszym powiecie jest 7 punktów, w których nieodpłatnie będzie udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone poradnictwo obywatelskie przez adwokatów, radców prawnych a także przez organizacje pozarządowe, gdzie pomocy mogą udzielać adwokaci, radcy prawni, a także doradcy obywatelscy, doradcy podatkowi, absolwenci prawa legitymujący się odpowiednim doświadczeniem.
W okresie pandemii oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów pomocy prawnej nie jest wymagane.
Z racji tego, iż w skład Powiatu Bielskiego wchodzi 10 gmin. Lokalizacje siedzib punktów nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego znajdują się w 9 gminach powiatu, tak aby uprawniony do pomocy mieszkaniec mógł skorzystać z możliwości otrzymania porady jak najbliżej miejsca swojego zamieszkania. Dzięki współpracy z gminami
z terenu Powiatu Bielskiego zostały przygotowane odpowiednio dostosowane pomieszczenia dla możliwości komfortowego załatwienia sprawy (wykaz planowanych dyżurów TUTAJ).
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się w punkcie w przeciętnym wymiarze 5 dni w tygodniu podczas dyżuru trwającego co najmniej 4 godziny dziennie, z wyłączeniem dni wolnych od pracy.
Czas trwania dyżuru może ulec wydłużeniu do co najmniej 5 godzin dziennie we wszystkich punktach na obszarze powiatu w przypadku, gdy liczba osób uprawnionych, którym ma zostać udzielona nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, uniemożliwia sprawne umawianie terminów wizyt w punktach na obszarze danego powiatu.
OPINIA PO UDZIELONEJ PORADZIE
Osoby uprawnione mogą przekazać anonimowo opinię o udzielonej im poradzie – otrzymanej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczonym nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim. Wypełnienie przez osobę uprawnioną odpowiedniego formularza, w tym podanie numeru telefonu w celu zasięgnięcia dalszej opinii, jest dobrowolne. W karcie pomocy nie podaje się danych osobowych osoby uprawnionej, które mogą bezsprzecznie identyfikować osobę.
Ponadto, opinia może być przekazywana przez osoby uprawnione poprzez wypełnienie ankiety w miejscu świadczenia pomocy lub przekazywana drogą elektroniczną bezpośrednio do urzędu starostwa powiatowego.
Osoby ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w art. ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, mogą przekazać opinię o udzielonej pomocy także listownie lub pod wskazanym numerem telefonu (33) 813-69-22. Osoba odbierająca opinię o udzielonej pomocy w formie telefonicznej przedstawia osobie uprawnionej treść pytań zawartych w ankiecie i możliwych do zaznaczenia odpowiedzi, a także zaznacza wybrane przez osobę uprawnioną odpowiedzi.
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują:
-osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej,
- osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku,
- sygnaliście, chcącemu dokonać zgłoszenia naruszenia prawa (od dnia 25 września 2024r.).
1) Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (nie dotyczy sygnalistów).
2) Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczącej nieodpłatne poradnictwo obywatelskie.
W przypadku obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo wprowadzenia stanu nadzwyczajnego istnieje możliwość udzielania nieopłatnej pomocy prawnej lub świadczenia nieopłatnego poradnictwa obywatelskiego za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość lub poza punktem.
UMÓWIENIU TERMINU WIZYTY POD NUMEREM (33) 813-69-22
(numer telefonu czynny w godzinach pracy starostwa od poniedziałku do środy 7:30-15:30, czwartek 7:30-17:00, piątek 7:30-14:00)
POMOC PRAWNA JAKO POMOC DE MINIMIS – pomoc publiczna
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują również osobom fizycznym – prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającym innych osób w ciągu ostatniego roku. Pomoc ta jest pomocą de minimis. Podlega zatem regulacjom przewidzianym w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
Podmiot ubiegający się o pomoc prawną przed uzyskaniem pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy, powinien przedstawić:
a) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis lub pomocy de minimis w rolnictwie lub w rybołówstwie, jakie otrzymał w ciągu ostatnich trzech lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
- oraz
b) informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości
i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.
Po złożeniu wyżej wymienionych dokumentów należy dokonać rejestracji telefonicznej
(33) 813-69-22
(numer telefonu czynny w godzinach pracy starostwa od poniedziałku do środy 7:30-15:30, czwartek 7:30-17:00, piątek 7:30-14:00)
Po udzielonej pomocy beneficjentowi zostanie wydane zaświadczenie stwierdzające, że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis.
Informujemy, że:
1) pomoc publiczna jest monitorowana i obejmuje gromadzenie, przetwarzanie
i przekazywanie informacji o udzielanej pomocy publicznej, w szczególności o jej rodzajach, formach i wielkości, oraz przestrzeganie krajowego limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie,
2) dane beneficjentów korzystających z pomocy są publikowane przez udostępnienie wymaganych danych na stronie internetowej Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji
i Konsumentów.
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA
Nasi prawnicy udzielą Ci nieodpłatnej pomocy prawnej – między innymi w sytuacjach sporu
z pracodawcą, spółdzielnią lub reklamacji w sklepie. Przygotują projekt potrzebnego pisma,
w sprawach, które nie toczą się przed sądem. Jeżeli sprawa jest już w sądzie, to napiszą dla Ciebie projekt pisma o zwolnienie z kosztów sądowych, ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym.
W przypadku stwierdzenia, że przedstawiony przez osobę uprawnioną problem nie może być rozwiązany w całości albo w części poprzez udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej,
w szczególności stwierdzenia, że problem nie ma wyłącznie charakteru prawnego, adwokat lub radca prawny informują osobę uprawnioną o możliwościach uzyskania innej stosowej pomocy w jednostkach nieodpłatnego poradnictwa, wskazanych na liście sporządzanej przez starostę.
NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE
Prawnicy służą także nieodpłatną poradą obywatelską. Zaproponują pomoc dostosowaną do Twojej sytuacji. Będą Cię wspierać w rozwiązaniu problemu. Wskażą przysługujące Ci prawa i spoczywające na Tobie obowiązki. Gdy będzie potrzeba prawnicy sporządzą wspólnie z Tobą plan działania i pomogą w jego realizacji.
NIEODPŁATNA MEDIACJA
W Powiecie Bielskim istnieje możliwość zorganizowania spotkania mediacyjnego od poniedziałku do piątku w każdym z punktów.
Jeżeli jesteś w sporze i szukasz porozumienia – skorzystaj z nieodpłatnej mediacji. Mediator przeprowadzi rozmowę pomiędzy Tobą a inną osobą, grupą osób lub instytucją (regulamin spotkania mediacyjnego TUTAJ).
Informacje o możliwości skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów oraz korzyściach z tego wynikających
Pozasądowe metody rozwiązywania sporów – to sposoby wyjścia z konfliktu, bez przenoszenia tego sporu na drogę sądową. Za zgodą obydwu stron neutralna osoba trzecia (niezależna instytucja) ― np. mediator, koncyliator albo arbiter ― pośredniczy w kontaktach między stronami:
- umożliwia zbliżenie stanowisk stron (np. poprzez mediację),
- proponuje rozwiązanie sporu (np. przez koncyliację),
- rozstrzyga spór między nimi i narzuca rozwiązanie (np. w ramach arbitrażu).
Alternatywne w stosunku do postępowania sądowego sposoby rozwiązywania sporów są zwykle tańsze, szybsze i prostsze. Jest to metoda tańsza, gdyż z reguły nie wiąże się
z koniecznością ponoszenia opłat sądowych, wydatków na pełnomocników. Dopiero zatwierdzenie ugody przez Sąd wiąże się z koniecznością uiszczenia opłaty, ale znacznie niższej niż chociażby wpis od pozwu. Rozwiązanie to jest szybsze ze względu na długie terminy rozpatrywania sporów sądowych. Rozwiązywanie sporów w ten sposób jest też prostsze gdyż nie wymaga znajomości procedur sądowych i umiejętności formułowania stanowisk procesowych.
Mediacja to sposób dojścia do porozumienia pomiędzy zwaśnionymi stronami przy pomocy neutralnej osoby trzeciej ― mediatora. Strony samodzielnie wypracowują ugodowe, najkorzystniejsze dla nich rozwiązanie. Wybrany przez nich mediator jedynie ułatwia kontakt i wspiera ich w komunikacji ― nie ustala kto ma rację i nie narzuca własnych rozwiązań. Korzystanie z mediacji jest dobrowolne – do jej podjęcia konieczna jest zgoda obu stron. Rozwiązanie sporu w ten sposób daje zwaśnionym stronom większą satysfakcję. Ostateczne rozstrzygniecie jest bowiem wspólnie wypracowane, a nie odgórnie narzucone przez Sąd.
Nieodpłatna mediacja – jest dostępna zarówno w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej, jak również w ramach świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Może być prowadzona pomiędzy stronami dążącymi do polubownego rozwiązania sporu. Stroną inicjującą przeprowadzenie nieodpłatnej mediacji może być wyłącznie osoba uprawniona. Druga strona nie musi być osobą uprawnioną – może to być przedsiębiorca, osoba fizyczna, pracodawca, kontrahent, sąsiad, członek rodziny itp.
Nieodpłatna mediacja obejmuje:
1)poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających;
2) przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;
3) przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego
w sprawie karnej;
4) przeprowadzenie mediacji;
5) udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.
Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których:
· sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego,
· zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej ODBYWA SIĘ WEDŁUG KOLEJNOŚCI ZGŁOSZEŃ, PO TELEFONICZNYM UMÓWIENIU TERMINU WIZYTY POD NUMEREM (33) 813-69-22 (regulamin dostępny TUTAJ)
(numer telefonu czynny w godzinach pracy starostwa od poniedziałku do środy 7:30-15:30, czwartek 7:30-17:00, piątek 7:30-14:00)
Osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, może być udzielana nieodpłatna pomoc prawna lub świadczone nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, również przez zorganizowanie wizyty w miejscu zamieszkania tych osób lub w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się, lub w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego, lub w innym miejscu dostosowanym do potrzeb tych osób.
Osoby wyżej wymienione zobowiązane są również do złożenia pisemnego oświadczenia, że nie są w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, wraz ze wskazaniem okoliczności to uzasadniających oraz dostępnych tej osobie środków porozumiewania się na odległość. Oświadczenie składa się przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej – oryginał lub kopia oświadczenia powinny trafić przed udzieleniem porady drogą elektroniczną lub telefoniczną za pośrednictwem:
- w wersji elektronicznej na adres e-mail: npp@bielsko.powiat.pl, lub
- listownie na adres Starostwo Powiatowe ul. Piastowska 40, 43-300 Bielsko-Biała
z opisem „Nieodpłatna Pomoc Prawna”, lub - za pośrednictwem członków rodziny albo innych osób upoważnionych przez osobę uprawnioną. do Starostwa Powiatowego w Bielsku-Białej pok.117 (I piętro)
DYŻURY SPECJALISTYCZNE
Istnieje możliwość skorzystania (za pomocą środków porozumiewania się na odległość)
z dyżurów specjalistycznych uruchomionych na terenie całego kraju. Ministerstwo Sprawiedliwości udostępnia ogólnokrajową listę dyżurów specjalistycznych umożliwiających osobom fizycznym uzyskanie pomocy prawnej lub porady obywatelskiej niezależnie od miejsca zamieszkania.
Aktualna lista dyżurów specjalistycznych znajduje się na stronie https://np.ms.gov.pl/aktualnosci/Komunikat,54.
Więcej informacji na temat nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego można znaleźć na stronie https://darmowapomocprawna.ms.gov.pl