Do zadań Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy organizowanie i prowadzenie poradnictwa konsumenckiego poprzez udzielanie porad prawnych oraz prowadzenie mediacji w załatwianiu spraw konsumenckich. Zakres działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów określa ustawa z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Pracami Biura kieruje Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Ariadna Wałęga, pok 403
Obsługa biura, poradnictwo
tel. 33 813-68-76,
e-mail: rzecznik.konsumentow@powiat.bielsko.pl
Zadania
Zgodnie z art. 39 oraz art. 42 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r o ochronie konkurencji i konsumentów do zadań Rzecznika Konsumentów należy m.in.:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- podejmowanie działań o charakterze edukacyjno-informacyjnym, mających na celu poszerzenie wiedzy konsumenckiej, szczególnie prowadzenie edukacji młodzieży szkolnej.
Rzecznik Konsumentów jest instytucją samorządową o charakterze doradczym dla indywidualnego konsumenta. Nie ma uprawnień do kontroli, wydawania nakazów, zakazów, nakładania kar i grzywien, rzecznik może służyć konsumentowi przede wszystkim bezpłatną poradą prawną, a w celu wyegzekwowania należnych konsumentowi świadczeń wykorzystać uprawnienia procesowe.
Jeśli mamy problem z:
- załatwieniem reklamacji,
- wyegzekwowaniem roszczeń z tytułu wadliwie wykonanego dzieła /różnego rodzaju usług/,
- odstąpieniem od umowy zawartej na odległość, poza lokalem przedsiębiorstwa, o kredyt konsumencki,
- przygotowaniem pozwu do sądu w sprawach konsumenckich
MOŻEMY ZGŁOSIĆ SIĘ PO PORADĘ DO RZECZNIKA KONSUMENTÓW.
Poradę można uzyskać bezpośrednio w Biurze Powiatowego Rzecznika Konsumentów, drogą telefoniczną lub mailową (zapytania kierowane drogą mailową powinny zawierać: imię i nazwisko, adres zamieszkania, telefon konsumenta oraz niezbędną dokumentację, tj. dowód zakupu, zgłoszenie reklamacyjne, odpowiedź na zgłoszenie, kartę gwarancyjną, umowę, regulamin itp.).
UWAGA:
Wszystkie sprawy wymagające interwencji Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy zgłaszać pisemnie w formie wniosku (wzór do pobrania poniżej). We wniosku należy opisać całą zaistniałą sytuację: przede wszystkim kiedy została zawarta umowa (zakupu towaru, usługi), co było przedmiotem umowy, przebieg zdarzenia – jakie działania podjął konsument celem wyegzekwowania swoich roszczeń – czy była wymiana korespondencji między konsumentem a przedsiębiorcą, czy były składane reklamacje; należy wskazać dlaczego konsument nie zgadza się z decyzją przedsiębiorcy, a także sprecyzować swoje roszczenie - żądanie. Wniosek powinien zawierać imię, nazwisko, adres, telefon, adres e-mail konsumenta oraz kserokopie niezbędnej dokumentacji (dowód zakupu, zgłoszenie reklamacyjne, odpowiedź na reklamację, kartę gwarancyjną, umowę, regulamin, itp.).
Rzecznik realizuje wnioski oraz udziela odpowiedzi na zapytania mailowe bez zbędnej zwłoki, w kolejności wpływu – co do zasady do 30 dni od dnia zgłoszenia sprawy.
Reklamacja towarów zakupionych po 01.01.2023
Reklamacja towarów zakupionych do 31.12.2022
Wniosek do Polubownego Sądu Konsumenckiego
Wniosek o przeprowadzenie mediacji do Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Wniosek do Rzecznika Finansowego