Obwieszczenie Starosty Bielskiego z dnia 20 maja 2024 r. w sprawie wygaszenia decyzji o rejestracji pojazdów
Na podstawie art. 49 oraz art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 572 tj.) w związku z art. 17 ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz.U. z 2023 r. poz. 1394), Starosta Bielski zawiadamia, że decyzje o rejestracji pojazdów wydane przed dniem 14 marca 2005 r. wygasną z dniem 10 czerwca 2024 r.
Ma to zastosowanie do tych pojazdów, które nie posiadają ważnego okresowego badania technicznego oraz w stosunku do których ich posiadacze nie dopełnili obowiązku zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, jeżeli pojazd im podlega, przez okres dłuższy niż 10 lat przypadający bezpośrednio przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości.
Do publicznego wglądu wykaz numerów rejestracyjnych pojazdów, dla których decyzje o rejestracji podlegają wygaszeniu, znajduje się w Starostwie Powiatowym w Bielsku-Białej, ul. Piastowska 40, pokój nr 1 i jest dostępne w dniach i godzinach urzędowania Wydziału Komunikacji i Transportu oraz poniżej w wersji elektronicznej w postaci wyszukiwarki (należy wyszukiwać podając nr rejestracyjny pojazdu).
Ww. wykaz pojazdów został udostępniony organowi przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
Poniżej pytania, które mogą pojawić się w związku z wejściem w życie powyższych przepisów wraz z odpowiedziami.
Co oznacza, że mój pojazd znajduje się w wykazie?
Jeśli po wprowadzeniu poprawnego numeru rejestracyjnego otrzymałeś informację, że Twój pojazd jest w wykazie, oznacza to, że z dniem 10 czerwca 2024r. decyzja o jego rejestracji zostaje wygaszona i nie można się nim poruszać.
Co zrobić jeśli mój pojazd znajduje się w wykazie?
Jeśli Twój pojazd znajduje się w wykazie pojazdów mimo, że posiada lub w ciągu ostatnich 10 lat posiadał ubezpieczenie OC oraz badanie techniczne pojazdu (jeżeli dotyczy) zwróć się do podmiotu, który był zobowiązany przekazać dane do centralnej ewidencji pojazdów (zakładu ubezpieczeń lub stacji kontroli pojazdów) i wyjaśnij brak przekazania danych. W przypadku gdy możesz udokumentować, że pojazd posiada polisę OC i/lub badanie techniczne i nie powinien znaleźć się na wykazie zgłoś rozbieżności na adres mailowy: cepik@cyfra.gov.pl.
Co mogę zrobić, jeśli mój pojazd zasadnie znajduje się w wykazie, ale nie chcę aby decyzja o rejestracji została wygaszona?
W takim przypadku do dnia 9 czerwca 2024r. zrób badanie techniczne pojazdu i wykup ubezpieczenie OC. Wówczas pojazd na dzień 10 czerwca 2024r. nie będzie kwalifikował się do wygaszenia decyzji o rejestracji pojazdu i jego decyzja nie zostanie wygaszona.
Co zrobić, jeśli zorientowałem się po 10 czerwca 2024r., że decyzja o rejestracji mojego pojazdu została wygaszona, a nie powinna?
W przypadku błędnego wygaszenia decyzji rejestracji zgłoś to na adres mailowy: cepik@cyfra.gov.pl. W przypadku uzasadnionego zgłoszenia, po stronie CEPiKu zostanie wykonane administracyjne anulowanie operacji wygaszenia rejestracji.
Czy po wygaszeniu decyzji będę mógł jeszcze kiedyś ponownie zarejestrować pojazd?
Tak. Przepisy zezwalają na powtórne zarejestrowanie pojazdu. Przed rejestracją będziesz musiał zrobić badanie techniczne i ubezpieczyć pojazd, jeśli pojazd ma niezgodne z aktualnym wzorem tablice rejestracyjne, będziesz musiał je wymienić.