„Wzrasta liczba osób z lękami, depresją oraz leczących się psychiatrycznie które do nas dzwonią. Ma to związek z epidemią koronawirusa”- mówi Małgorzata Malinowska, dyrektor Podbeskidzkiego Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Bielsku-Białej.
Bielski ośrodek, mimo epidemii pracuje normalnie- udziela wsparcia psychologicznego przez całą dobę. Co więcej, w trudnym czasie poszerzył możliwości kontaktu z mieszkańcami. Można umówić się na wizytę, porozmawiać przez telefon albo za pomocą mediów społecznościowych. Osoby niesłyszące mogą kontaktować się z terapeutą przez SMS-a.
Mieszkańcy, którzy odwiedzają POIK skarżą się na kłopoty finansowe z powodu utraty pracy przez epidemię, izolację społeczną oraz na ograniczony dostęp do opieki medycznej i specjalistycznej. Żyją w lęku z powodu odłożonych zabiegów. Niektórzy mają problemy ze snem, inni czują niepokój, nie kończą rozpoczętych przedsięwzięć, są apatyczni. Tak działają na nich informacje, którymi jesteśmy bombardowani: o kolejnych rekordach zachorowań na COVID-19, o ilości zmarłych, o braku miejsc w szpitalach, o tym że koronawirusa ma proboszcz z sąsiedniej parafii itp. Od początku epidemii w ośrodku odbierają też więcej telefonów od rodziców, którzy mają problemy wychowawcze z dziećmi.
„Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca w takiej sytuacji ograniczyć docierające do nas wiadomości. Nie skupiać się na nich, tylko na tym co my możemy zrobić: zachowywać dystans w miejscach publicznych, nosić maseczkę i często myć ręce”- mówi szefowa POIK-u. Małgorzata Malinowska dodaje, że moc sprawcza odgrywa tu bardzo ważną rolę ponieważ pozwala ona nie poddawać się rzeczywistości. „Jestem świadoma sytuacji epidemii, ale robię co mogę, żeby się zabezpieczyć przed chorobą. Np. nie idę do sklepu, bo właśnie zabrakło mi musztardy. Zamiast tego robię listę zakupów i dopiero wtedy odwiedzam market”- mówi Małgorzata Malinowska.
Warto także skupić się na tym, żeby rekompensować sobie niedogodności spowodowane zagrożeniem COVID-19 np. czytając książkę, piekąc ciasto, dzwoniąc do znajomego, spacerując, czy korzystając z mediów społecznościowych.
Szefowa POIK-u była jednym z uczestników posiedzenia Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
Kontakt z Podbeskidzkim Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej w Bielsku-Białej:
- tel. 33/8146221, tel. 33/8119900 lub tel.33/19288
- poikbielsko@interia.pl,
- kontakt przez Facebooka, aplikację Messenger lub Skype z możliwością video rozmów,
- telefon dla osób niesłyszących: 530-560-611
M.Fritz