Deklaracja dostępności
Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej Powiatu Bielskiego.
Daty publikacji i aktualizacji
Data publikacji strony internetowej:
Data ostatniej istotnej aktualizacji:
Stan dostępności cyfrowej
Strona internetowa jest zgodna z ustawą z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Niedostępne treści
Treści nieobjęte przepisami
Multimedia nadawane na żywo - nie ma napisów dla osób niesłyszących i Głuchych. Nie ma prawnego obowiązku dostosowania multimediów nadawanych na żywo.
Multimedia i zdjęcia opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej. Nie ma prawnego obowiązku dostosowania tych dokumentów.
Treści, które nie zostały wytworzone przez Starostwo Powiatowe.
Przygotowanie deklaracji dostępności
Data sporządzenia deklaracji:
Data ostatniego przeglądu deklaracji:
Deklarację sporządziliśmy na podstawie samooceny w oparciu o Listę kontrolną do badania dostępności cyfrowej strony internetowej v. 2.2. (DOC, 119KB).
Strona internetowa została sprawdzona na zgodność ze standardem Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) na poziomie AA.
Do sprawdzenia użyto validator.w3.org oraz wave.webaim.org.
Ponadto została przeprowadzona weryfikacja odtwarzania treści i nawigacji po stronie, z użyciem czytnika ekranu NVDA.
Udogodnienia, ograniczenia i inne informacje
Ułatwienia dla osób niewidomych
Strona internetowa zawiera udogodnienia wprowadzone pod kątem czytników ekranów. Menu pozwala na przejście do poszczególnych części ekranu a unikalne tytuły stron umożliwiają rozróżnienie każdej strony. Zdjęcia i grafiki mają alternatywne opisy.
Wygląd
Strona internetowa została zaprojektowana zgodnie z wymaganiami kontrastu opisanymi w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. Wszystkie elementy na stronie spełniają minimalne wymagania kontrastu koloru treści do tła. Powyższe Rozporządzenie ustaliło minimalny kontrast na poziomie 4,5:1.
Skróty klawiszowe
Na tej stronie internetowej oraz w wirtualnych spacerach można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych. Strona internetowa nie jest wyposażona w skróty klawiaturowe, które mogłyby wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi (np. programy czytające), systemem lub aplikacjami użytkowników.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
Wszystkie problemy z dostępnością cyfrową tej strony internetowej możesz zgłosić do Grzegorza Drewniaka - mailowo grzegorz.drewniak@powiat.bielsko.pl lub telefonicznie (33) 8136899.
Każdy ma prawo wystąpnić z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej tej strony internetowej lub jej elementów.
Zgłaszając takie żądanie podaj:
- Swoje imię i nazwisko,
- Swoje dane kontaktowe (np. numer telefonu, e-mail)
- Dokładny adres strony internetowej, na której jest niedostępny cyfrowo element lub treść,
- Opis na czym polega problem i jaki sposób jego rozwiązania byłby dla Ciebie najwygodniejszy.
Na Twoje zgłoszenie odpowiemy najszybciej jak to możliwe, nie później niż w ciągu 7 dni od jego otrzymania.
Jeżeli ten termin będzie dla nas zbyt krótki poinformujemy Cię o tym. W tej informacji podamy nowy termin, do którego poprawimy zgłoszone przez Ciebie błędy lub przygotujemy informacje w alternatywny sposób. Ten nowy termin nie będzie dłuższy niż 2 miesiące.
Jeżeli nie będziemy w stanie zapewnić dostępności cyfrowej strony internetowej lub treści, wskazanej w Twoim żądaniu, zaproponujemy Ci dostęp do nich w alternatywny sposób.
Obsługa wniosków i skarg związanych z dostępnością
Jeżeli w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej, odmówimy zapewnienia żądanej przez Ciebie dostępności cyfrowej, a Ty nie zgadzasz się z tą odmową, masz prawo złożyć skargę.
Skargę masz prawo złożyć także, jeśli nie zgadzasz się na skorzystanie z alternatywnego sposobu dostępu, który zaproponowaliśmy Ci w odpowiedzi na Twój wniosek o zapewnienie dostępności cyfrowej.
Ewentualną skargę złóż listownie lub mailem do kierownictwa naszego urzędu:
- Adres: ul. Piastowska 40, 43-300 Bielsko-Biała,
- e-mail: kancelaria@powiat.bielsko.pl.
Pomocne mogą być informacje, które można znaleźć na rządowym portalu gov.pl
Możesz także poinformować o tej sytuacji Rzecznika Praw Obywatelskich i poprosić o interwencję w Twojej sprawie.
Pozostałe informacje
Aplikacje mobilne
Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej nie posiada aplikacji mobilnych. Strona internetowa została zbudowana w oparciu o metodę „Responsive Web Design”, w skrócie RWD. Metoda ta sprawia, że strona internetowa automatycznie dostosowuje wyświetlanie do rozdzielczości oraz wielkości ekranu. Nie wymaga powiększania ani przewijania w kierunku poziomym.
W urządzeniach takich jak tablety, smartfony, telefony komórkowe strona internetowa jest znacznie bardziej czytelna i przyjazna w obsłudze.
Dane teleadresowe
Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej
43-300 Bielsko-Biała
ul. Piastowska 40
województwo śląskie
centrala telefoniczna 813 69 00
fax (33) 822 06 72
e-mail: kancelaria@powiat.bielsko.pl
Dostępność architektoniczna
Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej, ul. Piastowska 40, 43-300 Bielsko-Biała
- Główne wejście do budynku znajduje się od ul. Mieszka I, jest dobrze oznaczone i łatwo dostępne.
- Przed budynkiem wyznaczono miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.
- Do wejścia prowadzi utwardzony ciąg komunikacyjny, umożliwiający wjazd wózkiem oraz schody wyposażone w barierki.
- Przy wejściu głównym znajduje się dzwonek, który umożliwia wezwanie pracownika ochrony przez osoby mające trudności w poruszaniu się. Dzwonek oznaczono tabliczką informacyjną z napisem w alfabecie Braille’a.
- Drzwi wejściowe otwierane są automatycznie, co zapewnia bezkolizyjne wejście do budynku, również osobie poruszającej się na wózku. Szklane drzwi posiadają oznakowanie poziomymi pasami o jednolitej barwie, ułatwiające orientację osobom słabowidzącym.
- Portiernia znajduje się po prawej stronie od wejścia a Biuro Obsługi Mieszkańca – po lewej stronie, za portiernią.
- Korytarze i pomieszczenia na wszystkich piętrach są dostosowane do poruszania się osób na wózkach inwalidzkich, zapewniając pełną dostępność i wygodę dla każdego klienta.
- W całym budynku rozmieszczono znaki informacyjne, które wskazują lokalizację wind, schodów i toalet.
- Budynek wyposażony jest w pasy uwagi i ścieżki prowadzące:
- na parterze - od wejścia głównego do tyflomapy oraz windy,
- na IV piętrze - od windy do Polskiego Związku Niewidomych oraz Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
- Na wejściu i w korytarzach działa system nawigacyjno-informacyjny TOTUPOINT, prowadzący do tyflomap na parterze i każdym piętrze.
- Tyflomapy na piętrach znajdują się naprzeciw schodów.
- Plany tyflograficzne na piętrach obejmują legendę ze spisem pomieszczeń oraz odwzorowanie mapy piętra, w tym numery poszczególnych biur. Tyflomapy są opisane alfabetem Braille’a.
- Tyflomapa na parterze jest dodatkowo wyposażona w udźwiękowienie i znajduje się po lewej stronie od wejścia głównego, naprzeciw portierni. Jest wyposażona w słuchawkę z pętlą indukcyjną i zawiera mapę parteru oraz informację głosową o biurach znajdujących się na poszczególnych piętrach.
- Na piętrach umieszczono tablice informacyjne zawierające nazwy biur, numery pokoi oraz strzałki wskazujące kierunek do pomieszczeń.
- Początek i koniec biegu schodów oznaczono pasami uwagi.
- Poręcze schodów wyposażono w nakładki z numerami pięter zapisanymi w alfabecie Braille’a.
- Wszystkie pomieszczenia oznaczono tabliczkami umieszczonymi nad klamką, zawierającymi wypukłe numery biur oraz opis w alfabecie Braille’a
- W budynku znajdują się dwie windy: osobowa i towarowa, dostosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach. Windy posiadają ekrany z numerem piętra oraz głosowe powiadamianie o piętrze, na którym się zatrzymują. Przyciski pięter oznaczono alfabetem Braille’a.
- Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami znajduje się na parterze, naprzeciw Biura Obsługi Mieszkańca.
- Budynek jest dostępny dla osób z psem asystującym.
- Zainstalowano pętle indukcyjne, które są dostępne w Kasie, Biurze Obsługi Mieszkańca oraz w punkcie obsługi klienta Wydziału Geodezyjno-Kartograficznego. Pętla indukcyjna znajduje się także w nagłośnieniu sali konferencyjnej na pierwszym piętrze. Przenośne pętle indukcyjne są dostępne na życzenie.
- Dostępne są podkładki do pisania i ramki do składania podpisów, ułatwiające korzystanie z usług urzędu.
- Wydział Komunikacji i Transportu (Rejestracja pojazdów, Prawa jazdy) oraz punkt obsługi klienta Wydziału Geodezyjno-Kartograficznego na parterze są wyposażone w numeratory kolejkowe, umożliwiające osobom na wózku swobodny wybór tematu obsługi i pobranie numeru. Osoby niewidome mogą wezwać obsługę za pomocą przycisku oznaczonego alfabetem Braille’a. Obsługiwane numery są wywoływane dźwiękowo i wyświetlane na monitorach. W przypadku Wydziału Komunikacji i Transportu oraz Wydziału Geodezyjno-Kartograficznego możliwe jest wcześniejsze umówienie wizyty poprzez system kolejkowy.
- W razie potrzeby indywidualna obsługa może odbywać się w specjalnie wyznaczonym pomieszczeniu.
Oddział Zamiejscowy Wydziału Komunikacji i Transportu w Czechowicach – Dziedzicach, plac Jana Pawła II 3
- Oddział Wydziału Komunikacji i Transportu znajduje się na jednym poziomie, co zapewnia pełną dostępność dla osób z ograniczoną mobilnością.
- Do budynku prowadzi jedno wejście główne od placu Jana Pawła II 3.
- Do wejścia prowadzą schody oraz podjazd, który umożliwia wjazd wózkiem.
- Drzwi wejściowe umożliwiają swobodny wjazd do budynku osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich.
- Oddział Zamiejscowy Wydziału Komunikacji i Transportu (Rejestracja pojazdów, Prawa jazdy) wyposażony jest w numerator kolejkowy, który znajduje się na wysokości umożliwiającej osobom na wózku swobodny wybór tematu obsługi oraz pobranie numeru. Osoby niewidome mogą wezwać obsługę za pomocą przycisku oznaczonego alfabetem Braille’a. Obsługiwane numery przywoływane są dźwiękowo i wyświetlane na monitorach.
- Dostępna jest przenośna pętle indukcyjne, z której można skorzystać na życzenia.
- W razie potrzeby indywidualna obsługa może odbywać się w specjalnie wyznaczonym pomieszczeniu.
Dostępność komunikacyjno-informacyjna
W Biurze Obsługi Mieszkańca i w każdym innym miejscu można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM). Usługa jest dostępna w godzinach pracy urzędu po wcześniejszym umówieniu się. Osoba uprawniona do skorzystania z pomocy tłumacza proszona jest o zgłoszenie się w Biurze Obsługi Mieszkańca Urzędu lub poprzez adres e-mail: kancelaria@powiat.bielsko.pl co najmniej na 3 dni robocze przed planowaną wizytą w Urzędzie. Usługa jest bezpłatna dla osób głuchych i niedosłyszących.
Informacje dla osób z niepełnosprawnościami
Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej zapewnia opis działalności urzędu w tekście łatwym do czytania i rozumienia (ETR), przetłumaczony na polski język migowy oraz tekst odczytywalny maszynowo.
Materiały
Tekst łatwy do czytania (PDF, 382 KB)
Tekst odczytywany maszynowo (DOC, 21 KB)
Aplikacje mobilne
Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej nie posiada aplikacji mobilnych.
Strona internetowa została zbudowana w oparciu o metodę „Responsive Web Design”, w skrócie RWD. Metoda ta sprawia, że strona internetowa automatycznie dostosowuje wyświetlanie do rozdzielczości oraz wielkości ekranu. Nie wymaga powiększania ani przewijania w kierunku poziomym.
W urządzeniach takich jak tablety, smartfony, telefony komórkowe strona internetowa jest znacznie bardziej czytelna i przyjazna w obsłudze.
Informacje dodatkowe
Szczegółowe informacje dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnym potrzebami znajdują się w zakładce Obsługa mieszkańców/Dostępność Obsługa mieszkańców/Dostępność.