Deklaracja dostępności
Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Niniejsze oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej Powiatu Bielskiego.
Daty publikacji i aktualizacji
Data publikacji strony internetowej: 2003-09-08.
Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2022-03-14.
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest zgodna z ustawą z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Wyłączenia
- Multimedia nadawane na żywo
- Mapy
- Multimedia i zdjęcia opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej
- Treści, które nie zostały wytworzone przez Starostwo Powiatowe
Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej
Oświadczenie sporządzono dnia: 2020-02-12.
Oświadczenie aktualizowano dnia: 2024-03-11.
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Skróty klawiaturowe
Na tej stronie internetowej oraz w wirtualnych spacerach można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych. Strona internetowa nie jest wyposażona w skróty klawiaturowe, które mogłyby wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi (np. programy czytające), systemem lub aplikacjami użytkowników.
Pomoc w nawigacji
W przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów z nawigacją zalecamy kombinację klawiszy:
- Ponowne załadowanie zawartości strony [Ctrl + F5]
Strona internetowa jest dostosowana do obsługi zarówno myszką jak i samą klawiaturą, za pomocą klawiszy:
- Przejście do następnego elementu możliwego do kliknięcia [Tab]
- Przejście do poprzedniego elementu możliwego do kliknięcia [Shift + Tab]
- Wykonanie domyślnej akcji, zwykle wciśnięcie przycisku OK [Enter]
Sposób dokonania oceny dostępności cyfrowej
Na stronie internetowej kontrast spełnia wymagania WCAG na poziomie AA.
Strona internetowa została sprawdzona na zgodność ze standardem Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) w wersji 2.1 na poziomie AA.
Do sprawdzenia użyto: https://validator.w3.org/ oraz https://wave.webaim.org/
Ponadto została przeprowadzona weryfikacja odtwarzania treści i nawigacji po stronie, z użyciem czytnika ekranu NVDA.
Wygląd
Strona internetowa została zaprojektowana zgodnie z wymaganiami kontrastu opisanymi w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. Wszystkie elementy na stronie spełniają minimalne wymagania kontrastu koloru treści do tła. Powyższe Rozporządzenie ustaliło minimalny kontrast na poziomie 4,5:1.
Ułatwienia dla osób niewidomych
Strona internetowa zawiera udogodnienia wprowadzone pod kątem czytników ekranów. Menu pozwala na przejście do poszczególnych części ekranu a unikalne tytuły stron umożliwiają rozróżnienie każdej strony. Zdjęcia i grafiki mają alternatywne opisy.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Grzegorz Drewniak. Adres poczty elektronicznej osoby kontaktowej grzegorz.drewniak@powiat.bielsko.pl. Nr telefonu osoby kontaktowej (33) 8136899. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.
Informacje na temat procedury
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji.
W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej.
Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dane teleadresowe siedziby Urzędu
Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej
43-300 Bielsko-Biała
ul. Piastowska 40
województwo śląskie
centrala telefoniczna (33) 813 69 00
fax (33) 822 06 72
e-mail: kancelaria@powiat.bielsko.pl
Dostępność architektoniczna
Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej, ul. Piastowska 40, 43-300 Bielsko-Biała
- Do budynku prowadzi jedno główne wejście od ul. Mieszka I. Do wejścia prowadzą schody oraz utwardzony ciąg komunikacyjny umożliwiający wjazd wózkiem.
- Drzwi wejściowe otwierane są automatycznie i umożliwiają bezkolizyjne wejście do budynku, również osobie poruszającej się na wózku. Drzwi wejściowe szklane przystosowane są dla osób słabowidzących - posiadają oznakowanie poziomymi pasami o jednolitej barwie.
- Portiernia znajduje się po prawej stronie od wejścia. Biuro Obsługi Mieszkańca znajduje się za portiernią po lewej stronie.
- Korytarze i pomieszczenia na wszystkich piętrach umożliwiają poruszanie się osobie na wózku.
- Budynek wyposażony jest w pasy uwagi i ścieżki prowadzące:
- na parterze - od wejścia głównego do tyflomapy oraz do windy,
- na IV piętrze - od windy do Polskiego Związku Niewidomych oraz do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów.
- Przy wejściu oraz na korytarzach uruchomiono system nawigacyjno – informacyjny TOTUPOINT prowadzący do tyflomap na parterze i każdym z pięter.
- Plan tyflograficzny na każdym piętrze zawiera legendę ze spisem pomieszczeń oraz odwzorowanie mapy piętra wraz z numerami poszczególnych biur. Tyflomapa opisana jest alfabetem Braille’a.
- Tyflomapa na parterze jest dodatkowo udźwiękowiona i znajduje się po lewej stronie od wejścia głównego - naprzeciwko portierni. Wyposażona jest w słuchawkę z pętlą indukcyjną i zawiera mapę parteru oraz informację wizualną i głosową, jakie biura znajdują się na poszczególnych piętrach.
- Za pomocą pasów uwagi wyróżniono początek i koniec biegu schodów.
- Tyflomapy na piętrach znajdują się na wprost schodów.
- Kluczowe pomieszczenia zostały wyposażone w znajdującą się nad klamką tabliczkę informującą o numerze biura wypukłym napisem oraz alfabetem Braille’a.
- W budynku znajdują się dwie windy osobowa i towarowa (umożliwiająca swobodne poruszanie osobie z niepełnosprawnością na wózku wraz z opiekunem). Windy posiadają ekran z wyświetlanym aktualnym numerem piętra oraz wyposażone są w głosowe powiadamianie o piętrze, na którym zatrzymuje się winda. Numery pięter w windzie oznaczone są alfabetem Braille’a.
- Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami znajduje na parterze. Zlokalizowana jest za Wydziałem Komunikacji i Transportu, po lewej stronie.
- Przed budynkiem wyznaczono 2 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami.
- Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wjechać na wózku oraz wchodzić z psem asystującym i psem przewodnikiem.
- Zainstalowane są pętle indukcyjne w Biurze Obsługi Mieszkańca oraz w punkcie obsługi klienta Wydziału Geodezyjno - Kartograficznego. Dostępne są również pętle przenośne. Każdy ma możliwość zgłoszenia potrzeby skorzystania z pętli indukcyjnej.
- Wydział Komunikacji i Transportu (Rejestracja pojazdów, Prawa jazdy) oraz punkt obsługi klienta Wydziału Geodezyjno - Kartograficznego znajdujące się na parterze budynku Starostwa wyposażone są w numeratory kolejkowe. Umożliwiają one osobie na wózku swobodny wybór tematu obsługi oraz pobranie numeru. Osoba niewidoma może wezwać obsługę za pomocą przycisku oznaczonego w alfabecie Braille’a. Obsługiwane numery przywoływane są dźwiękowo, a także wyświetlane na monitorach. Do wydziałów Komunikacji i Transportu oraz Geodezyjno - Kartograficznego konieczne jest wcześniejsze umówienie wizyty za pomocą systemu kolejkowego.
W razie konieczności obsługa może odbyć się w wyznaczonym pomieszczeniu.
Oddział Zamiejscowy Wydziału Komunikacji i Transportu w Czechowicach – Dziedzicach, plac Jana Pawła II 3
- Do budynku prowadzi jedno główne wejście od placu Jana Pawła II 3.
- Do wejścia prowadzą schody oraz podjazd umożliwiający wjazd wózkiem.
- Drzwi wejściowe umożliwiają wjazd do budynku osobie na wózku.
- Oddział Zamiejscowy Wydziału Komunikacji i Transportu (Rejestracja pojazdów, Prawa jazdy) wyposażony jest w numerator kolejkowy, który dostępny jest na wysokości umożliwiającej osobie na wózku swobodny wybór tematu obsługi oraz pobranie numeru, osobie niewidomej umożliwia wezwanie obsługi za pomocą przycisku oznaczonego w alfabecie Braille’a. Obsługiwane numery przywoływane są dźwiękowo, a także wyświetlane na monitorach.
W razie konieczności obsługa może odbyć się w wyznaczonym miejscu.
Tłumacz języka migowego
W Biurze Obsługi Mieszkańca i w każdym innym miejscu można skorzystać z tłumacza polskiego języka migowego (PJM). Usługa jest dostępna w godzinach pracy urzędu po wcześniejszym umówieniu się. Osoba uprawniona do skorzystania z pomocy tłumacza proszona jest o zgłoszenie się w Biurze Obsługi Mieszkańca Urzędu lub poprzez adres e-mail: kancelaria@powiat.bielsko.pl co najmniej na 3 dni robocze przed planowaną wizytą w Urzędzie. Usługa jest bezpłatna dla osób głuchych i niedosłyszących.
Informacje dla osób z niepełnosprawnościami
Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej zapewnia opis działalności urzędu w tekście łatwym do czytania i rozumienia (ETR), przetłumaczony na polski język migowy oraz tekst odczytywalny maszynowo.
Materiały
Tekst łatwy do czytania (PDF, 382 KB)
Tekst odczytywany maszynowo (DOC, 21 KB)
Aplikacje mobilne
Starostwo Powiatowe w Bielsku-Białej nie posiada aplikacji mobilnych.
Strona internetowa została zbudowana w oparciu o metodę „Responsive Web Design”, w skrócie RWD. Metoda ta sprawia, że strona internetowa automatycznie dostosowuje wyświetlanie do rozdzielczości oraz wielkości ekranu. Nie wymaga powiększania ani przewijania w kierunku poziomym.
W urządzeniach takich jak tablety, smartfony, telefony komórkowe strona internetowa jest znacznie bardziej czytelna i przyjazna w obsłudze.
Informacje dodatkowe
Szczegółowe informacje dotyczące zapewnienia dostępności osobom ze szczególnym potrzebami znajdują się w zakładce Obsługa mieszkańców/Dostępność.Obsługa mieszkańców/Dostępność.